Jun 11, 2008

Merakyatkan Ekonomi Pahang

Pendedahan yang dibuat oleh Dato Ahmad Tajuddin, Ketua UMNO bahagian Paya besar yang juga bekas Setiausaha UMNO Negeri Pahang mengenai Penjualan Tanah milik UMNO negeri seluas kira-kira 30,000 ekar amat mengejutkan pelbagai lapisan rakyat negeri Pahang.Persoalannya bukan sahaja penjualan tanah tersebut, bahkan hasil tetap dari penanaman komoditi Kelapa Sawit yang mana harganya melambung di pasaran antarabangsa sekarang turut lenyap.
AMK Pahang menganggarkan, hasil bersih pengeluaran kelapa sawit selepas ditolak kos pentadbiran ladang dan pengangkutan adalah di sekitar RM400 se-ekar sebulan. Oleh itu, pada keluasan 30,000 ekar, hasil keseluruhan ladang akan mencecah sekitar RM12,000,000 sebulan.Ini bermakna, di dalam satu tahun (12 bulan), hasil bersih adalah dianggarkan pada RM144,000,000 setahun.Ini merupakan suatu angka yang tinggi dan boleh memberi manafaat yang besar kepada rakyat jelata di negeri pahang.
Sekiranya wang sebesar ini iaitu RM144,000,000 di salurkan kepada rakyat jelata, sebagai contoh :-
1. Biasiswa untuk pelajar miskin - Sekiranya kerajaan Pahang menggunakan hasil dari sumber di atas kepada pelajar-pelajar dari keluarga miskin di pahang sebanyak RM500 setahun,kira-kira seramai 288,000 pelajar akan dapat manafaat dari skim ini.AMK berpendapat dengan jumlah pelajar seramai ini, boleh dikatakan semua pelajar miskin di Negeri Pahang akan mendapat bantuan biasiswa untuk mereka membeli barang-barang keperluan
pendidikan sekaligus akan meningkatkan taraf pendidikan anak-anak Pahang.
2. Skim Pinjaman Mikro Kredit - Di dalam usaha untuk meningkatkan taraf hidup pengusaha-pengusaha kecil seperti penternakan Ikan, Lembu dsb, skim pinjaman mikro kredit untuk membantu pengusaha-pengusaha pertanian di negeri Pahang meningkatkan produktiviti mereka sekaligus meningkatkan pendapatan mereka boleh di berikan kepada yang layak.Sekali lagi, berdasarkan jumlah bersih hasil ladang sebanyak RM144 juta, ramai pengusaha-pengusaha yang akan dapat manfaat. Sekiranya jumlah pinjaman mikro sebanyak RM5,000 diberikan kepada pengusaha yang layak, sekitar 28,000 pengusaha-pengusaha di negeri Pahang akan dapat menikmati manfaat dari skim ini
Ini adalah sekadar contoh bagaimana kerajaan negeri sepatutnya menggunakan sumber tanah yang amat luas di negeri Pahang ini supaya manfaatnya dapat di rasai oleh rakyat jelata di negeri Pahang yang berjumlah seramai kira-kira 1.4 juta orang.
Akan tetapi, keputusan yang dibuat oleh Pengerusi perhubungan UMNO negeri Pahang yang juga Menteri Besar Negeri Pahang adalah MENJUAL atau MENUKAR HAK MILIK tanah-tanah tersebut, AMK berpendapat ia adalah disebabkan samada pentadbiran yang sedia adalah tidak berkemampuan untuk mentadbir ATAU terdapat urusan-urusan di bawah meja telah berlaku.
Kepada rakyat Pahang dan juga Pengundi-pengundi di Pahang, fikir-fikirkan lah
Rizal
Ketua AMK Pahang

4 comments:

Anonymous said...

Memang BN merompak hasil rakyat di mana-mana pun..dulu,kini, dan selamanya

Anonymous said...

BEE END PRU13

Anonymous said...

Yup.... Lets end the BEE END PRU13

Anonymous said...

jgn biar kan pengkianat bangsa dr terus memimpin negeri pahang...